Szanowni Czytelnicy, chcielibyśmy przybliżyć Wam zasady żywienia związane z różnymi stanami chorobowymi.

Na początek chcemy jednak przedstawić składniki pokarmowe, bez których nasze życie nie byłoby możliwe. Oznacza to, że niezależnie od stanu chorobowego (z pewnymi wyjątkami), potrzebujemy wszystkich składników pokarmowych, aby żyć i prawidłowo funkcjonować.

Co jest nam potrzebne do życia?

Triada: węglowodany, białka i tłuszcze na pewno jest wszystkim dobrze znana. To z tych związków zbudowane jest nasze ciało i zgodnie z zasadami zdrowego żywienia codziennie powinniśmy spożywać całą triadę.

Nikt nie lubi, kiedy nakazuje mu się coś robić, a nie mówi, dlaczego… Więc najpierw kilka słów o tym, do czego nam są potrzebne poszczególne grupy składników odżywczych. Na początek najbardziej lubiane przez wszystkich – mięciutkie, słodziutkie i puszyste… WĘGLOWODANY.

Tak właśnie najczęściej się nam kojarzą – świeżutkie i pachnące bułeczki na śniadanie, albo ciasto drożdżowe babci. No tak, ale to akurat najbardziej nielubiana przez dietetyków grupa węglowodanów… Dlaczego?

Najpierw musimy zrozumieć, czym są węglowodany i do czego nam służą (nie, nie będzie o chemii).Te związki chemiczne nazywane są cukrami, cukrowcami, sacharydami (stąd ich słodki smak). Węglowodany to podstawowe źródło energii niezbędnej do utrzymania prawidłowej temperatury ciała, aktywności ruchowej i pracy wszystkich organów wewnętrznych. Pochodzą głównie z roślin i dzielą się na dwie grupy (obie nam potrzebne) – przyswajalne i nieprzyswajalne. Przyswajalne ulegają wchłanianiu do krwi bezpośrednio (proste) lub po strawieniu w kontakcie z enzymami w naszym przewodzie pokarmowym (złożone).

 1Węglowodany przyswajalne to przede wszystkim podstawowe paliwo dla naszego mózgu i układu nerwowego oraz krwinek czerwonych. Bez węglowodanów nie trawimy dobrze tłuszczów, no i rzecz nie do przecenienia – są materiałem zapasowym dla naszych mięśni podczas aktywności fizycznej. Podnoszą poziom glukozy w krwi, co do pewnego poziomu jest pożądane, bo inaczej mózg powie „pas”, ale za dużo glukozy działa toksycznie. No i wreszcie to węglowodany stanowią o cechach organoleptycznych produktów, czyli nadają smak i konsystencję.

Przykłady węglowodanów przyswajalnych prostych: białe pieczywo i wszystko, co zawiera bardzo drobno zmieloną i oczyszczoną białą mąkę, owoce, mleko, cukier (niezależnie od koloru i formy), miód. Te węglowodany powinny stanowić dodatek do naszej diety i można je spożywać okazjonalnie. Jedzenie zbyt dużej ilości węglowodanów (szczególnie prostych) powoduje, że odkładają się w formie tkanki tłuszczowej w naszym ciele. Prowadzi to do nadwagi i otyłości, cukrzycy, miażdżycy… Sprzyja także próchnicy.

Bardzo ważne! Cukier to nie tylko to, co w postaci białych czy brązowych kryształków mamy w cukierniczce i sypiemy do kawy i herbaty. To wszystko to co dodają producenci przetworzonej żywności aby uczynić smak atrakcyjnym (czytaj słodkim). O cukrze i jego wpływie na organizm napiszemy wkrótce.

Węglowodany proste zawarte w owocach i warzywach, jeśli zjadamy ich odpowiednią ilość, w zupełności wystarczą do zaspokojenia naszego zapotrzebowania na energię szybko dostępną.

Przykłady węglowodanów przyswajalnych złożonych: wszystkie wyroby zawierające mąkę nieoczyszczoną (razową), warzywa, kasze, rośliny strączkowe (fasola, ciecierzyca, soczewica, soja). Te węglowodany powinny być podstawą naszej codziennej diety!

 2Węglowodany nieprzyswajalne tylko pozornie wydają się zbyteczne. W rzeczywistości pełnią bardzo ważną rolę. Zwiększają masę i objętość kału, przez co wypełniają jelita i umożliwiają ruchy perystaltyczne (czyli bez nich mamy zaparcia), a tym samym usuwanie niestrawionych resztek pokarmu z organizmu. Dają uczucie sytości, obniżają poziom cholesterolu i glukozy we krwi. Wiążą toksyny w organizmie, czyli działają odtruwająco.

Przykłady węglowodanów nieprzyswajalnych: BŁONNIK pokarmowy – zawarty w roślinach, czyli WARZYWACH (produkty pochodzenia zwierzęcego nie zawierają błonnika). Bez tego regulatora nasz organizm ma problemy (od zaparć, przez miażdżycę, do nowotworów jelita grubego).

Wniosek? Codziennie jedzmy węglowodany przyswajalne złożone i nieprzyswajalne. A te proste niech pojawiają się w naszym menu okazjonalnie. Czyli wszystkie warzywa, kasze, strączki i owoce powinny pojawiać się w menu zdrowego człowieka każdego dnia. Pomysł na zdrowe jedzenie to kolorowe jedzenie – im więcej kolorowych warzyw, tym więcej dobrych składników pokarmowych dostarczamy naszemu organizmowi. Zatem żyj i jedz kolorowo!!!

   
 


 

Elżbieta Henn

psychodietetyk, terapeuta odżywiania
wolontariusz Fundacji Kolorowe Dni

 

 

 

 

Kontakt

ul. Grudziądzka 63/4
51-165 Wrocław

tel. +48 690 467 913

fundacja@kolorowedni.pl

Dane Fundacji

KRS: 0000770892

NIP: 895-220-21-69

REGON: 382533482

Numer konta

Bank Millenium

22 1160 2202 0000 0003 7292 6123

Bądź z nami na bieżąco