Woda jest niezbędna do przeżycia. Stanowi około 60 proc. masy ciała osoby dorosłej. Z wiekiem jej zawartość w organizmie maleje. Ludzie starsi bardzo często nie odczuwają pragnienia, dlatego większość z nich jest w stanie przewlekłego odwodnienia. Pogarsza to funkcjonowanie ich organizmu. Odpowiednia ilość wody w organizmie jest niezbędna do życia i prawidłowego funkcjonowania.

ODPOWIEDNIE NAWODNIENIE ORGANIZMU SPOWALNIA PROCESY STARZENIA SIĘ. CZŁOWIEK WYGLĄDA I CZUJE SIĘ MŁODZIEJ!

Organizm ludzki nie jest zdolny do magazynowania wody, dlatego niezbędne jest codzienne, regularne dostarczanie odpowiedniej ilości płynów. Ludzki organizm traci średnio w ciągu doby około 2 litrów wody, najwięcej w postaci oddawanego moczu i kału (co najmniej połowa), przez skórę podczas pocenia się, ze łzami i podczas oddychania. W ciągu doby trzeba dostarczyć organizmowi tyle samo wody ile w tym czasie utracił.

PRZYJMOWANIE ODPOWIEDNIEJ ILOŚCI WODY:

  • ułatwia koncentrację i poprawia pamięć
  • zwiększa koordynację i siłę mięśniową
  • ułatwia trawienie i zapobiega zaparciom
  • przyspiesza gojenie się ran i odleżyn
  • zapobiega przegrzaniu się organizmu
  • zapobiega spadkom ciśnienia tętniczego
  • zapobiega infekcjom skóry i błon śluzowych
  • ułatwia usuwanie z organizmu toksyn i leków
  • poprawia nastrój i zmniejsza uczucie zmęczenia
  • pomaga w odchudzaniu, zapobiega nadmiernemu apetytowi
  • poprawia wygląd i elastyczność skóry, wygładza zmarszczki
  • zmniejsza częstość infekcji dróg moczowych i dróg rodnych
  • wspomaga prawidłowe funkcjonowanie m.in: nerek, wątroby, trzustki
  • chroni przed powstawaniem zakrzepów w naczyniach krwionośnych

Warto rozpocząć dzień od wypicia 2 szklanek wody, w trakcie dnia pić kolejne szklanki. Przeciętnie dorosła osoba powinna w ciągu dnia wypić łącznie około 8 szklanek płynów, w tym jedna szklanka może być zastąpiona spożyciem talerza zupy. Zdarzają się sytuacje, w których szybciej tracimy wodę: gorączka, biegunka, wymioty, nadmierne spożycie alkoholu, intensywny wysiłek fizyczny, dieta z dużą zawartością białka, przebywanie w miejscach o podwyższonej temperaturze – w takich wypadkach należy pić jeszcze więcej wody.

PAMIĘTAJ ABYŚ ZAWSZE:

  1wypijał 1,5-2 l wody dziennie

2zaczynał dzień od wypicia dwóch szklanek wody

3wychodząc z domu nosił przy sobie butelkę wody, zwłaszcza w upalne dni.

 

SKĄD WIEDZIEĆ, ŻE JEST SIĘ ODWODNIONYM?

  • silne pragnienie
  • ból głowy podobny do migrenowego, nadwrażliwość na bodźce
  • mdłości, niekiedy prowadzące do wymiotów
  • obniżone ciśnienie tętnicze krwi i przyspieszone tętno
  • suchość w ustach, często też związany z tym nieprzyjemny zapach z ust
  • zmniejszone oddawanie moczu, jego intensywny zapach i ciemna barwa
  • uogólnione złe samopoczucie (wzmożone zmęczenie, obniżony nastrój, drażliwość)
  • spowolnienie i nadmierna senność

Odwodnienie może prowadzić do poważnych konsekwencji. W skrajnych przypadkach nawet do utraty przytomności, niewydolności narządów, a nawet śmierci.

Nie czekaj na uczucie pragnienia, tylko sięgaj po szklankę wody z rozsądku kilka razy dziennie. Najzdrowsze jest picie czystej wody, można jej smak poprawić kilkoma kroplami soku z cytryny, nie zaleca się jej słodzenia.

   


 


 

Diana Frontkiewicz

lekarz, psycholog

wolontariusz Fundacji Kolorowe Dni

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontakt

ul. Grudziądzka 63/4
51-165 Wrocław

tel. +48 690 467 913

fundacja@kolorowedni.pl

Dane Fundacji

KRS: 0000770892

NIP: 895-220-21-69

REGON: 382533482

Numer konta

Bank Millenium

22 1160 2202 0000 0003 7292 6123

Bądź z nami na bieżąco